Виховна робота завжди була невід’ємною складовою освітнього процесу, а зараз, в умовах військової агресії рф проти України, її важливість складно переоцінити. Усе, що відбувається зараз – виклик для школи, для вчителів та учнів. Звісно, постає питання: як саме працювати просто зараз, як розставити акценти?
Найважливішими напрямами виховної роботи зараз мають стати:
- психологічна та емоційна підтримка учнів;
- навчання правил поведінки в умовах воєнного стану (під час повітряних тривог, поводження з вибухонебезпечними предметами, перша медична допомога тощо);
- адаптація та підтримка учнів-ВПО;
- розвиток критичного мислення та медіаграмотності;
- національно-патріотичне виховання.
Розглянемо кожен із цих напрямів детальніше.
ПСИХОЛОГІЧНА ТА ЕМОЦІЙНА ПІДТРИМКА УЧНІВ
Зараз учні найбільше потребують підтримки та розуміння, академічні успіхи та оцінки відходять на другий план. Той факт, що діти, на жаль, поступово вимушено звикають до нових реалій, не означає, що вони можуть обійтися без підтримки дорослих. Вони як ніколи її потребують. Їм потрібна наша впевненість у тому, що все буде добре, наша стійкість та віра в перемогу навіть у важкі часи невизначеності.
До того ж тепер учитель додатково стає ще й справжнім психологом! Аби впоратися із цим непростим завданням, використовуйте додаткові матеріали:
- методичні рекомендації«Перша психологічна допомога. Алгоритм дій»;
- лист МОН від 29 березня 2022 року«Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»;
- Telegram-канал«Підтримай дитину»;
- стаття«Підтримка учнів в умовах війни: 5 порад учителям»;
- стаття«Як працювати з учнями, які зазнали психологічних травм»;
- стаття«Психологічна та емоційна підтримка школярів у воєнний час: ідеї та поради»;
- інтернет-конференція«Психолого-педагогічні засади роботи в кризових умовах».
Проводьте години спілкування у форматі тренінгів, спрямованих на стабілізацію психологічного та емоційного стану дітей, навчайте учнів прийомам, які допоможуть їм швидко опанувати себе у критичних ситуаціях (і, звісно, практикуйте їх самі!). До речі, не обов’язково відкладати тематичні вправи лише до годин спілкування, ви можете виконувати їх разом із учнями на початку чи наприкінці заняття.
- стаття«5 вправ для підвищення емоційної стійкості учнів»;
- стаття«Розвиваємо навички керування емоціями: 6 дієвих вправ»;
- стаття«Саморегуляція психоемоційного стану: дієві прийоми».
Також варто пояснити учням, що всі ми реагуємо на стрес по-різному, тож інколи поведінка навіть рідних може не відповідати нашим очікуванням, а про поведінку сторонніх людей годі й говорити.
ЯКОЮ МАЄ БУТИ РОБОТА КЛАСНОГО КЕРІВНИКА В УМОВАХ ВІЙНИ? ЯК УСЕ ОРГАНІЗУВАТИ ТА ЗРОБИТИ ЦЕ ПРАВИЛЬНО? АДЖЕ ПОТРІБНО ВРАХУВАТИ БЕЗЛІЧ НЮАНСІВ: ХТОСЬ ІЗ УЧНІВ ЗНАХОДИТЬСЯ ЗА КОРДОНОМ, ХТОСЬ БУДЕ ПРАЦЮВАТИ ЛИШЕ ДИСТАНЦІЙНО, ХТОСЬ ПРИЇХАВ ІЗ РЕГІОНІВ, ДЕ ВЕДУТЬСЯ АКТИВНІ БОЙОВІ ДІЇ ТОЩО... У БУДЬ-ЯКОМУ ВИПАДКУ ЗРОЗУМІЛО ОДНЕ: ПІДХОДИТИ ДО ОСВІТНЬОГО І ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ МАЮТЬ ЗМІНИТИСЯ. СТАРІ МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ БІЛЬШЕ НЕ ДІЮТЬ (АБО ДАЮТЬ ОБМЕЖЕНО). ПОТРІБНО ШУКАТИ НОВІ ІДЕЇ ТА РІШЕННЯ.
ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
Нова реальність диктує нові правила життя. Тепер одне з найважливіших завдань – навчити дітей правилам безпеки, які допоможуть зберігти життя. Школярі мають знати:
- які заборони та обмеження діють під час воєнного стану;
- що таке «тривожна валіза», як її зібрати, що туди покласти;
- як діяти під час повітряних тривог (що робити, якщо сигнал застав удома / на вулиці / в магазині тощо);
- як поводитися під час обстрілів;
- що робити у випадку виявлення вибухонебезпечних предметів;
- як надавати першу домедичну допомогу.
Під час виховних годин не обмежуйтеся лише поданням матеріалу у форматі лекції: на жаль, діти навряд добре це запам’ятають. Тож підготуйте тематичні пам’ятки (їх можна зробити за допомогою Canva: якщо вчитиметеся офлайн, то їх можна роздрукувати та роздати учням, а якщо онлайн – просто надіслати дітям у месенджери), брошури, плакати тощо.
Під час підготовки тематичних виховних годин вам стануть у пригоді наступні матеріали:
- брошура«У разі надзвичайної ситуації або війни»;
- стаття«Правила поводження з вибухонебезпечними предметами: як провести виховну годину»;
- поради від ДСНС«Дії населення в умовах надзвичайних ситуацій воєнного характеру»;
- поради від проєкту ВзаємоДія.
Аби діти швидше запам'ятали ці важливі правила, проводьте опитування у форматі онлайн-тестів, разом створюйте тематичні плакати та буклети, запропонуйте виконати кілька навчальних проєктів тощо. І обов'язково зв'яжіться із батьками учнів: вони теж мають розуміти, наскільки важливо навчити дітей базових правил, та зі свого боку стежили за цим. Особливо за умови дистанційки.
Коментарi